Pri výbere esenciálnych olejov, ako pri väčšine produktov, máme tendenciu spoliehať sa na označenia, ktoré nesú, pri identifikácii kvalitných produktov. Nie je však vždy ľahké orientovať sa v tomto množstve označení, z ktorých každé sa zdá byť cnostnejšie ako druhé, najmä preto, že na internete niekedy čítame protichodné informácie. Ako to už často býva, aby ste si dobre vybrali, musíte pochopiť, čo výber toho či onoho označenia obnáša.

Čo je označenie?

V prvom rade sa nám zdalo užitočné nájsť oficiálnu definíciu pojmu „štítok“.

štítok je kolektívna značka, ktorá je zhmotnená rozlišovacími znakmi (meno, logo atď.) a ktorú môžu používať rôzne značky, ktoré spĺňajú špecifikácie príslušnej značky. Jeho cieľom je zabezpečiť a uľahčiť rozpoznanie určitých vlastností produktu.

Existujú rôzne typy štítkov, verejné štítky a súkromné ​​štítky.

  • verejná značka je spojená s nariadením, v skutočnosti je uznávaná orgánmi verejnej moci. Pred umiestnením na produkt ho kontrolujú nezávislé certifikačné orgány. Príklad: označenie AB.
  • súkromná značka je značka spojená s referenčnou hodnotou stanovenou súkromnou organizáciou (napríklad asociáciou, spoločnosťou, skupinou výrobcov). Pravidlá kontroly závisia od príslušného rámca. Medzi privátnymi značkami rozlišujeme privátne značky :
    • kontrolované : rovnako ako verejné značky, kontrolu vykonáva externý, nezávislý a vo všeobecnosti akreditovaný certifikačný orgán. Akreditácia zaručuje spoľahlivosť kontrol. Príklady: značky COSMOS alebo Nature & Progrès.
    • nekontrolovane : vytvorené výrobcom alebo distribútorom, nesú za ne výhradnú zodpovednosť. Neexistuje žiadne nezávislé externé monitorovanie. Príklady: zmienky HEBBD alebo HECT.

Pochopme jasne, nie preto, že značka závisí od súkromnej organizácie, neznamená nič (a naopak, nie preto, že iná značka je „verejná“, nie je zárukou kvality). Aby sme s istotou vedeli, akú hodnotu má označenie, musíme sa presne pozrieť na to, čo zaručuje (jeho špecifikácie) a kto ho kontroluje (ako sa získava).


ECOCERT: kontrolný a certifikačný orgán

Ecocert, toto meno vám nie je neznáme, v skutočnosti ste ho videli na všetkých našich technických listoch esenciálnych olejov (a určite aj inde...). Ecocert nie je etiketa, ale kontrolný a certifikačný orgán, ktorý môže, ako už názov napovedá, potvrdiť, že zloženie výrobku po kontrole je v súlade s príslušnou etiketou.

Napríklad Ecocert potvrdzuje, že náš olej môže využívať označenie AB, pretože spĺňa podmienky stanovené ministerstvom pôdohospodárstva, ktoré má toto označenie na starosti.

Ako to teda funguje v reálnom živote?

Pán. Po prečítaní platných predpisov výrobca p. Ak po kontrole vyhovuje špecifikáciám špecifickým pre označenie AB, potom je to výhra!

La Compagnie des Sens, ktorá sa sama zaviazala k certifikačnému orgánu Ecocert, potom bude môcť získať 100% BIO esenciálny olej z jemnej levandule a zabaliť ho do nádherných malých fľaštičiek!

Dobre vedieť...

Ecocert nie je jediným kontrolným a certifikačným orgánom AB vo Francúzsku. v dnešnej dobe schválených je 9 certifikačných orgánov (t.j. Ministerstvo pôdohospodárstva poverilo kontrolou a vydávaním označenia AB alebo iných označení a zmienok tieto organizácie): Ecocert, Agrocert, Certipaq Bio, Bureau Veritas, Certisud, Certis, Bureau Alpes Controles, Qualisud, Biotek Agriculture.

AB: Značka ekologického poľnohospodárstva a jej európsky náprotivok

Konzumovať bio dnes znamená osvojiť si zodpovednú spotrebu pre svoje zdravie, ale aj pre životné prostredie okolo nás. Je to dobré, je to krásne, je to BIO!

Všetci poznáte toto označenie BIO. Potuluje sa po všetkých regáloch vášho supermarketu, ale kto to vlastne je?

THE Označenie AB (Ekologické poľnohospodárstvo) je francúzska značka kvality vytvorená v roku 1985. Je výhradným majetkom francúzskeho ministerstva zodpovedného za poľnohospodárstvo, agropotravinárstvo a lesníctvo. Práve toto ministerstvo definuje špecifikácie, ktoré musia rešpektovať produkty, ktoré chcú využívať označenie AB. Označenie AB môžu vo Francúzsku používať odborníci, ktorí si to želajú a rešpektujú špecifikácie.

Tieto špecifikácie zaručujú:

  • neprítomnosť GMO
  • úplný zákaz pesticídov a syntetických chemických hnojív
  • zloženie produktu z minimálne 95 % zložiek z ekologického poľnohospodárstva

A l’ekologické poľnohospodárstvo to je čo?

Ide o poľnohospodárstvo, ktoré zaručuje spôsob výroby, ktorý rešpektuje životné prostredie a dobré životné podmienky zvierat. Tento spôsob výroby je založený najmä na:

  • nepoužívanie syntetických chemikálií
  • nepoužívania GMO
  • recyklácia organických materiálov
  • striedanie plodín a biologická kontrola

Vedel si ?

Označenie AB je oficiálne vyhradené pre výrobky potravinárskeho typu, to znamená, že je možné ich prehltnúť. Ale hovoríte mi, že nie všetky esenciálne oleje sú požívateľné? Áno, áno, pozorne ste si preštudovali všetky naše technické listy, blahoželám vám!

To skutočne odlišuje esenciálne oleje od bežných produktov, ale v tomto prípade sa požiadavky týkajú výroby a balenia produktu.

Dobre vedieť

V európskom meradle bolo v roku 2010 vytvorené logo rešpektujúce rovnaké podmienky používania. Obidve logá sa stále objavujú na produktoch, pričom logo AB je spotrebiteľom známejšie, ale cieľom je úplne nahradiť „európsky zelený list“.

Napokon, nevyberáme len mávnutím čarovného prútika, že náš produkt môže ťažiť z označenia AB. Je to organizácia, ktorá musí kontrolovať a certifikovať, že výrobok vyhovuje špecifikáciám označenia...

Cosmébio: bratranec značky AB, ale pre kozmetiku

Spotrebitelia kozmetiky to dobre poznajú, je to označenie Cosmebio.

Cosmébio je združenie združujúce profesionálov v oblasti prírodnej, ekologickej a organickej kozmetiky. Od roku 2002 toto združenie pracuje na podpore vývoja prírodnej a ekologickej kozmetiky založenej na produktoch z ekologického poľnohospodárstva a zelenej chémie. Označenie Cosmébio má spoločné body s označením AB. Cosmébio sa však používa iba v kozmetickej oblasti, ako naznačuje jeho názov...

Od 1. januára 2017 združenie Cosmébio spolu so štyrmi ďalšími členmi zriadilo a povinne zaviedlo európsky štandard COSMOS (Cosmetic Organic Standard), ktorý je v skutočnosti zameraný na medzinárodnú úroveň.

Jej cieľom...
Norma COSMOS sa zaviazala pomôcť spotrebiteľom identifikovať organickú kozmetiku, ktorá spĺňa rovnaké požiadavky, z jednej krajiny do druhej.


Na to, aby bol výrobok označený ako COSMOS (organický alebo prírodný) pod označením Cosmébio, musí byť doteraz certifikovaný ako ekologický podľa normy COSMOS a už nie podľa noriem ECOCERT alebo Bureau Veritas, ako tomu bolo predtým.

Aby bolo možné niesť toto označenie Cosmébio s alebo bez zmienky COSMOS NATURAL alebo COSMOS ORGANIC, receptúra ​​produktu musí spĺňať sériu kritérií špecifických pre príslušnú normu a označenie.

Napríklad na pripevnenie štítku Cosmébio COSMOS ORGANIC sú kritériá, ktoré musí výrobok spĺňať, nasledovné:

  • aspoň 95 % prírodných zložiek alebo prírodného pôvodu
  • minimálne 95 % zložiek, ktoré môžu byť ekologické, musí pochádzať z ekologického poľnohospodárstva
  • celkovo minimálne 20 % všetkých zložiek musí pochádzať z ekologického poľnohospodárstva a už nie 10 % ako tomu bolo pred vytvorením COSMOS len pre značku Cosmébio
  • ďalšia nová funkcia, ktorú prináša COSMOS, všetky použité zložky prírodného pôvodu musia byť biologicky odbúrateľné.

Tento štandard COSMOS má teda sľubnú budúcnosť, jeho cieľom je dosiahnuť takmer 85 % bio certifikovanej kozmetiky na svete.

Vedel si ? 

THE zahraničné značky známe ako BDIH v Nemecku, Soil Association v Anglicku alebo dokonca ICEA v Taliansku si radšej dajte pozor, pretože čoskoro budú, rovnako ako Cosmebio, nahradené pojmom COSMOS. Pri cestách do zahraničia sa už nestratíte!

Nature & Progrès: zmienka o úcte k nášmu zdraviu a Zemi

Príroda a pokrok je združenie spotrebiteľov a odborníkov vytvorené v roku 1964 pre rozvoj a ekologické poľnohospodárstvo ohľaduplný k ľuďom a životnému prostrediu.

Táto asociácia nie je definovaná ako značka, ale skôr ako zmienka získaná na základe kontrol vykonaných schválenými certifikačnými orgánmi. Tieto ovládacie prvky musia spĺňať veľmi úplné a náročné špecifikácie. Tieto požiadavky sa týkajú mnohých aspektov výroby a dokonca aj prísad. V skutočnosti boli zavedené rôzne špecifikácie v závislosti od oblasti (včelárstvo, kozmetika, rastlinná výroba, vinárstvo atď.).

Napríklad esenciálny olej musí spĺňať určité podmienky:
  • boli získané destiláciou vodnou parou alebo mechanickou metódou za presne definovaných podmienok pary, teploty, tlaku a iných podmienok
  • boli zabalené do skla alebo nehrdzavejúcej ocele, uzávery musia byť tesné a priskrutkované a kvapkadlá musia byť vyrobené zo skla alebo inertných plastových materiálov.
  • nesmie byť rezaná a zriedená.
Táto zmienka sa od ostatných zmienok a označení odlišuje svojím globálnejší prístup zameranie na rôzne oblasti, či už poľnohospodárstvo alebo kozmetiku, a prostredníctvom svojho záväzku na rôznych úrovniach (spoločenský záväzok, zdieľaná ekonomika, poľnohospodárstvo rešpektujúce prírodu, ľudské aktivity ohľaduplné k životnému prostrediu).

HEBBD, HECT… Súkromná značka alebo komerčná značka?

Vo farandole etikiet prispôsobených esenciálnym olejom nájdeme aj takzvané privátne značky, keďže ich vytvorili nezávislé organizácie. Skôr sa nazývajú „značka“ alebo „zmienka“ a nemajú prospech z externej kontroly, aby mohli byť certifikované.

Medzi týmito zmienkami nájdemeHEBBD pre botanicky a biochemicky definovaný esenciálny olej. Ide o označenie, ktoré vytvorila spoločnosť vyrábajúca a predávajúca esenciálne oleje s cieľom odlíšiť sa od konkurencie.

Táto zmienka má zaručiť:

  • presný botanický druh rastliny použitý na získanie esenciálneho oleja.
  • jasne uvedený produkčný orgán rastliny
  • chemotyp rastliny kontrolovaný plynovou chromatografiou spojenou s jasne označeným hmotnostným spektrometrom
  • dva možné spôsoby výroby: destilácia vodnou parou alebo lisovanie za studena
  • neriedený a nerektifikovaný esenciálny olej (100% čistý a prírodný).

Nájdeme aj ekvivalent,HECT pre chemotypizované esenciálne oleje. Aj táto zmienka je zárukou kvality esenciálnych olejov na biochemickej a botanickej úrovni.

Tieto dve označenia však majú vážne problémy: 

  • Nie sú k dispozícii žiadne verejné špecifikácie: ako môžeme poznať presnú záruku kvality, ktorú poskytujú?
  • Ako už bolo spomenuté, nie sú certifikované žiadnou externou kontrolou: predajca, ktorý uvádza tieto „štítky“, nebude kontrolovaný, nebude podliehať špecifickému procesu kvality. Všetko teda závisí od jeho dobrej viery.
  • A nakoniec, všetky tieto označenia zdôrazňujú skutočnosť, že presne poznáme destilovanú rastlinu, ale v žiadnom prípade, že esenciálny olej, ktorý sme získali, je optimálny na to, aby zaručil dobrú terapeutickú účinnosť. Aby sme urobili paralelu, poznáme odrodu hrozna používanú na výrobu vína, ale to v žiadnom prípade nezaručuje, že víno je dobré alebo zlé.

K Spoločnosť zmyslov garantujeme dodržiavanie všetkých týchto kritérií, ale: 

  • systematicky;
  • vylúčením šarží esenciálnych olejov, ktoré nebudú mať požadovanú účinnosť v dôsledku zlého biochemického zloženia, a vylúčením chemotypov, ktoré sa líšia od vlastností bežne očakávaných v aromaterapii;
  • a predovšetkým komunikujeme verejne a pre každú šaržu výsledky našich analýz. Naším externým kontrolným orgánom ste vy, vďaka úplnej transparentnosti :-)

Bol pre vás tento článok užitočný?

  

Priemerná známka: 4.7 ( 155 hlasy)

Bibliografia

Práca : de la Charie, T. (2019). Doprajte si esenciálne oleje. Prečo a ako to funguje? Editions du Rocher.

O týchto tipoch

Tento článok o aromaterapii napísal Théophane de la Charie, autor knihy „Doprajte si esenciálne oleje“, v sprievode multidisciplinárneho tímu zloženého z farmaceutov, biochemikov a agronómov. 

La Compagnie des Sens a jej tímy nepodporujte samoliečbu. Poskytnuté informácie a rady pochádzajú z referenčnej bibliografickej databázy (knihy, vedecké publikácie atď.). Poskytujú sa na informačné účely alebo na navrhnutie spôsobov na zamyslenie: v žiadnom prípade by nemali nahrádzať diagnózu, konzultáciu alebo lekárske sledovaniea nemôže prevziať zodpovednosť Compagnie des Sens.